Wikia

180px-W3D
Wolfenstein 3D (ook wel Wolfenstein of Wolf3D) is een first-person shooter ontwikkeld door id Software en uitgebracht door Apogee Software die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. In dit spel controleert de speler een gevangen Amerikaanse spion, B.J. Blazkowicz.

Wolfenstein 3D werd oorspronkelijk in mei 1992 op de markt gebracht voor MS-DOS, maar later ook uitgebracht op verschillende andere systemen. De algemene gameplay had de lay-out van een doolhof-achtige omgeving, waarin de speler rondliep om wapens, munitie en schatten te verzamelen. Het spel bevatte oorspronkelijk slechts drie afleveringen, maar werd later uitgebreid met drie prequel-afleveringen, de zogenaamde 'Nocturnal Missions' of 'Nachtelijke Missies'.

De verkoop van dit spel werd verboden in Duitsland vanwege culturele complicaties tegen het gebruik van het swastika-teken in enige vorm. Privégebruik is echter wel toegestaan.

AchtergrondEdit

Id Software creëerde Wolfenstein 3D na de ontwikkeling van een nieuwe 3D engine die ze gebruikten in Hovertank 3D en Catacomb 3-D. Het spel werd geïnspireerd door de oudere games, Castle Wolfenstein en Beyond Castle Wolfenstein.

PlotlijnEdit

De speler controleert de Amerikaanse spion B.J. Blazkowicz tijdens de tweede wereldoorlog. Het spel is onderverdeeld in twee secties: de drie oorspronkelijke episodes (afleveringen 1 t.e.m. 3), en de drie 'nachtelijke missies' (afleveringen 4 t.e.m. 6) die chronologisch plaatsgrijpen voor de eerste drie afleveringen.

PortabiliteitEdit

Wolfenstein 3D werd oorspronkelijk uitgebracht op DOS, maar werd later compatibel gemaakt voor andere systemen, zoals de Mac, Apple IIGS, Acorn Archimedes , NEC PC-9801, SNES, Jaguar, GBA.

Around Wikia's network

Random Wiki